woensdag, februari 16, 2005

Sponsoring en de schone kunsten

Audi en het Stedelijk Museum hebben al een aardige historie met elkaar. Al eerder wilde Audi sponsoren, maar stelde wel de eis ook haar auto's te mogen exposeren in het museum...

Nu weer een nieuwe ronde: Volgens de Volkskrant sponsort Audi het SM op voorwaarde dat het mag vetoën indien de exposities of het beleid tegen de visie van het bedrijf ingaat.

Op de Adformatie site wordt e.e.a. vanochtend al tegengesproken...

Audi sponsort Stedelijk Museum
Autofabrikant Audi gaat het Stedelijk Museum sponsoren. In ruil daarvoor krijgt het bedrijf in het nieuwe gebouw van het museum een zaal naar zich vernoemd en mag het ontvangsten voor relaties organiseren. Dat meldt Het Parool. De sponsoring door Audi kent een beladen verleden. Bijna zes jaar geleden ontstond een rel in de gemeenteraad toen uit het sponsorcontract bleek dat de autofabrikant zich op grote schaal kon bemoeien met de inrichting en de programmering. Er was sprake van 'een showroom' in het museum, waar Audi zijn nieuwe modellen zou tonen. In ruil daarvoor kreeg het Stedelijk slechts een renteloze lening van ongeveer vijf miljoen euro. De sponsoring ging uiteindelijk niet door.PvdA-wethouder Hannah Belliot van Cultuur belooft dat er nu ‘geen auto op het dak' komt. Directeur Gijs van Tuyl van het Stedelijk Museum sluit zich daarbij aan: ‘De tegenprestatie zal subtiel zijn.'Een bericht vanmorgen in de Volkskrant, waarin Van Tuyl meldt dat Audi een vetorecht krijgt als een tentoonstelling 'absoluut indruist tegen hun ondernemerschap', wordt door Audi in een persverklaring ontkend. ‘Audi heeft ten hoogste het recht te beslissen of ze een tentoonstelling wel of niet wil sponsoren. Zoals het een goede founder van het Stedelijk betaamt, heeft het bedrijf geen enkele bemoeienis met de programmering van het museum’, meldt de autofabrikant.


(bron adformatie.nl)

?????