zondag, februari 06, 2005

effe checken

. Volgens velen is de tijd dat waarheid en reclame mijlenver uit elkaar kunnen liggen wel afgelopen. De impact van reclame neemt zienderogen af en imago zonder inhoud (of identiteit) heeft weinig toekomst gegeven de deplorabele toestand waarin diverse A merken zich bevinden.
In deze tijd subsidieert de Europese unie al twee jaar een campagne over gecontroleerd kalfsvlees; effe checken. Een campagne die ons garandeerd dat klafsvlees voorzien van een bepaald keurmerk vlees is dat uit Nederland afkomstig is en van de stal tot de slagerij gecontroleerd en gegarandeerd wordt. Een claim die absoluut niet waargemaakt kan worden.
Het RVU programma de keuringsdienst van waarde, maakte hier, in 2004, al een uitzending over, waarin een europoliticus het gebrek aan waarheid daadwerkelijk afdeed als "maar het is reclame".
In 2003 (!) had het blad Meat Business al een onderzoek gepubliceerd dat er geen enkele garantie gegeven kan worden dat het kalfsvlees dat met het "effe checken logo" in de slagerij verkocht wordt ook daadwerkelijk uit Nederland afkomstig is!
De campagne is verlengd en de subsidie uit Europa (bijna 900.000 euro) voor 2005 ook.

PS: De voorlichtingscampagne maakt bizar genoeg (anno 2005) geen gebruik van internet (op één pagina van het voorlichtingsbureau vlees na). Daarom is het minder vreemd dat er voor een voorlichtingscampagne (haal de brochure en lees er meer over?) een slogan gekozen wordt waarvan de domeinnaam al in 1999 door Endemol geregistreerd is!
Of zit de campagne er sowieso niet op te wachten de mens naar het internet te verwijzen waar vrij eenvoudig uit Google te peuren is dat de informatie niet klopt?